Newsy

Dobre brzmienie na koncertach: jak nagłośnić gitarę akustyczną?

Podstawę imprezy stanowi oczywiście muzyka. Powinna być dobrze słyszalna w każdym sektorze czy zakątku sali, a to da się osiągnąć jedynie przez dobre nagłośnienie instrumentów. Niestety w przypadku gitary akustycznej nie jest to łatwe, bo żeby oddać jej pełne brzmienie, trzeba zebrać sygnał nie tylko ze strun, ale i pudła rezonansowego. Jak to zrobić, żeby uzyskać zadowalający efekt?

Sprzęt do zbierania sygnału

Żeby wzmocnić dźwięk, należy go najpierw „zebrać” z gitary. Służą do tego przetworniki kontaktowe, magnetyczne i mikrofony. Przetworniki kontaktowe (często nazywane piezoelektrykami) są najtańsze i nieskomplikowane w montażu – instaluje się je pod podstawkiem. Zapewniają mocny dźwięk, ale jest on zniekształcony, brzmi trochę nienaturalnie. O ile gitara akustyczna stanowi wyłącznie akompaniament, nie jest to dużym problemem, tak w przypadku solówek już tak. Najlepiej więc stosować je w zestawie z mikrofonem lub przetwornikiem magnetycznym zbierającym sygnał z pudła i dodatkowo poddać dźwięk obróbce.

Wygodnym rozwiązaniem są też przetworniki magnetyczne, które umieszcza się w otworze rezonansowym. Dzięki temu, że kabel jest poprowadzony od nich bezpośrednio, nie ma potrzeby wiercenia w instrumencie otworu. Ten rodzaj przetworników „dostarcza” dobrej jakości sygnał – choć czasem pojawiają się kłopoty ze zbieraniem dźwięków z danego rodzaju strun – wymagający jedynie niewielkiej obróbki. Można z nich korzystać zarówno przy solówkach, jak i akompaniamencie.

Ostatnia opcja to mikrofony. Dość dobrze zbierają sygnał, ale trzeba je ustawić w odpowiednim miejscu, gdyż tylko wtedy zagwarantują należyte brzmienie. Zbyt bliskie przysunięcie do instrumentu spowoduje, że będą „wyłapywać” dźwięki z jego niewielkiego obszaru. Najlepiej działają w połączeniu z drugim mikrofonem, a nawet kilkoma! lub przetwornikiem piezoelektrycznym. Na dużej scenie mogą przysporzyć mnóstwa trudności ze względu na wysoką podatność na sprzężenia i przesłuchy. Z racji tego lepiej nie eksperymentować z ich rozmieszczeniem, tylko oprzeć się na doświadczeniu osób zajmujących się profesjonalnym nagłośnieniem imprez.

Obróbka i wzmocnienie sygnału

Aby wydobywający się z instrumentów sygnał miał dobrą jakość, należy go poddać obróbce, a dopiero potem skierować go dalej. Przydadzą się zatem: przedwzmacniacz zewnętrzny (nawet mimo tego, że zbierany przez przetworniki sygnał jest już nieco obrobiony), kompresor, korektor, eliminator sprzężeń. To urządzenia redukujące wszelkie przesterowania i szumy oraz kłopotliwe częstotliwości.

Przeczytaj to!   Kupony rabatowe w aplikacji Drinco - dowiedz się, jak je zdobyć

Dopiero gdy sygnał zyska zadowalające brzmienie, można go wzmocnić przy pomocy wzmacniacza, powermiksera w zestawie z kolumnami na statywie lub preampa. Wzmacniacz sprawdzi się na koncertach odbywających się w lokalu, na niewielkiej sali, powermikser jest świetny do obsługi większych imprez, natomiast preamp staje się niezbędny, kiedy potrzeba nagłośnienia na imprezę w plenerze.

Każde z urządzeń wymaga regulacji dostosowanej do parametrów sceny i warunków panujących w pomieszczeniu bądź na zewnątrz. Nie ma jednego, wzorcowego ustawienia – to optymalne dobiera się przez testowanie nagłośnienia podczas prób z zespołem i pomiary.

Dodaj komentarz

Najpopularniejsze

Wszystko o polskiej scenie YouTube.

© 2016 - vStars.pl | Wszelkie prawa zastrzeżone. Sekretarz redakcji - Ksawery Tyzo.

To Top