Artykuł tygodnia

Allegro pokazuje, że Polak potrafi.

Nie potrzeba ekstra-kreatywnego myślenia, pseudo-psychologicznych zabiegów ani milionów, którymi ma się wykupić jak najwięcej czasu antenowego. Wystarczy otworzyć oczy na realia własnego kraju i dostarczyć dobrą, treściwą reklamę.

Sukces polskiej firmy na rynku światowym nie jest już niczym niezwykłym. Wiele marek pochodzących z naszego kraju jest rozpoznawalnych poza jego granicami i to nie tylko w Europie Centralnej. Jednak tylko nieliczne z nich uczyniły swoim sposobem reklamy ukazywanie pięknej strony kultury naszej ojczyzny oraz problemów, z którymi się zmierza. Zobaczcie jak dokonało tego Allegro.

Reklama Allegro na 6 lokacie w polskim YouTube Rewind

Cóż takiego oglądają w internecie Polacy? Zaskakujące i krzepiące jest to, że aż 9 na 10 pozycji w rankingu top 10 polskiego Youtube Rewind to produkcje krajowe, a nie wyrywki z anglojęzycznych talk-show. Wśród filmów najbardziej uwielbianych przez naszych rodaków większą część stanowią filmy autorstwa youtuberów, nie zaś polskich stacji telewizyjnych. Nie ma w tym nic dziwnego – już 25 najchętniej oglądanych, biało-czerwonych twórców, przekroczyło próg miliona subskrypcji. To idealnie odzwierciedla poziom rozwoju polskiej sceny YouTube. Widzów ciągle przybywa, zwiększa się więc popyt, a wraz z nią podaż – fala nowych youtuberów. Jak wygląda owo zestawienie?

lista

(źródło: wirtualnemedia.pl)

Nikogo zapewne nie dziwi, że pierwsze miejsce nadal okupowane jest przez Wardęgę, który wyprzedza Abstrachuje TV o prawie milion subów. Mimo, że tempo przyrostu liczebności jego widowni sukcesywnie maleje, to wciąż słynny Trener Policjantów ma ogromną przewagę nad Rafałem, Robertem i Czarkiem, m.in. dzięki hitom takim jak Mutant Spider Dog, które daleko wykraczają poza możliwości typowo polskojęzycznych kanałów takich jak ten prowadzony przez Abstra.

Abstrahując (tak, próbowałam wpleść tu grę słowną) od youtuberów – na liście YT Rewind znalazły się także zwiastuny filmów „Pitbull” i „Smoleńsk” oraz najlepsze fragmenty z programu Mam Talent, jednak to nie wszystko. Któż spodziewałby się, że na miejscu 6. uplasuje się krótkometrażowy film wyreżyserowany przez Tomasza Bagińskiego, wydany przez… Allegro?

Twardowsky 2.0 – bo tu o nim mowa – jest kolejną wysokobudżetową produkcją z serii Allegro „Legendy Polskie”.

„Wejdź do świata Legend polskich by poznać zagrożenia sięgające czasów prasłowiańskich i odkryć nieznane karty historii.” – tak o całej serii wypowiadają się jej producenci.

Promowanie rodzimych legend wydaje się nie tylko wspaniałą reklamą dla serwisu aukcyjnego. Dzięki tym krótkometrażówkom, przez które przewijają się gwiazdy kina, być może uda się na dobre rozpętać fascynację polskimi legendami i mitologią słowiańską zapoczątkowaną grami z serii „Wiedźmin”. Czyżby to był sposób, aby uchronić naszą kulturę przed najazdem zachodnich wzorców i bajek? A może naszymi legendami zainteresuje się także zagranica?

Polacy wybrali mądrze. Czekamy na dalsze produkcje „Legend Polskich Allegro” z niecierpliwością.

Serwis aukcyjny z nutą wrażliwości.

Na „Legendach Polskich” nie kończą się jednak reklamowe sukcesy Allegro.

Godzina 17:05, 12 grudnia 2016 roku. Youtube: 11 459 878 wyświetleń, które stale rosną. 81 067 ocen pozytywnych na jedynie 1 529 negatywnych.

Przeczytaj to!   Wardęga znów walczy z prawem - powraca sprawa sprzed roku

Pozornie –  zwykła reklama jakich wiele. Jakaś tam szósta z kolei kampania Allegro, jakiś tam świąteczny spot opracowany przez jakąś tam Agencję Bardzo. Jednak… mało kto ogląda ją tylko dlatego, że musi, bo np. wyświetliła mu się w filmie i nie może jej przewinąć. Oj nie. Ona ma w sobie to coś, co sprawiło, że nie tylko Polacy się nad nią rozpływają, ale jest o niej od kilku dni głośno także w największych mediach zagranicznych, m.in. w BBC, The Guardian, The Sun, The Telegraph, Daily Mail, USA Today, czy Metro.

W tej trzyminutowej reklamie niby nie ma nic nadzwyczajnego, pomysły nie są innowacyjne, nie ma efektów specjalnych, wybuchów i jazgoczących celebrytów. W tle brak jest skocznego utworu radiowego, którego każdy ma już po dziurki w nosie. Nie znajdziemy w niej też nachalnego logo firmy wmontowanego w każdy kadr. Nie ma sztucznych dialogów, a firma nie obiecuje cudów za jedyne X złotych ceny sugerowanej.

I tu kryje się sukces. Reklama jest zwykła, ciepła, szczera, ludzka. Piękna.

Starszy, poczciwy pan, który ma uroczego pieska, zamawia na Allegro słownik angielskiego dla początkujących i pilnie uczy się słówek i zwrotów. „Aj em, ju ar, fork, najf”. Następnie zamawia, również na Allegro, walizkę, do której pakuje najpotrzebniejsze rzeczy. Finał – dziadek udaje się w podróż, a my dowiadujemy się, że uczył się angielskiego po to, by móc porozmawiać ze swoją malutką wnuczką, która wraz z rodziną mieszka w Anglii. Proste. Nienachalne. Piękne. Prawdziwe. Pod koniec, potrafiące wycisnąć łzę. Można? Oczywiście, że można.

Promocja nie tylko poprzez wzruszenie

Fakt, że świąteczny film reklamowy Allegro podbił serca widzów poza granicami Polski nasuwa pewną myśl – polska firma pokazała, że promowanie produktu może odbyć się w sposób prosty. Nie potrzeba ekstra-kreatywnego myślenia, pseudo-psychologicznych zabiegów ani milionów, którymi ma się wykupić jak najwięcej czasu antenowego. Wystarczy otworzyć oczy na realia własnego kraju i dostarczyć dobrą, treściwą reklamę, pokroju tych serwowanych kiedyś przez Steve’a Jobsa, wizjonera Apple, a ludzie to docenią, a film promocyjny samoistnie stanie się viralem. Ponadto brak wpychania na siłę marki sprawia, że ona sama staje się szanowana, staje się produktem, którego ludzie chcą używać i identyfikować się z nim, a nie są do tego zmuszani. Minimalizm jest modny, dlaczego więc nie wykorzystać go w spotach?

Allegro – firma, która zrobiła dla wizerunku naszego kraju za granicą więcej, niż Ministerstwo Spraw Zagranicznych przez wiele lat. Dziękujemy Wam. Za promocję mitologii słowiańskiej i za pokazanie problemu emigracji Polaków za granicę bez zbędnego szumu.

Paulina Gromala & Ksawery Tyzo

Dodaj komentarz

Najpopularniejsze

Wszystko o polskiej scenie YouTube.

© 2016 - vStars.pl | Wszelkie prawa zastrzeżone. Sekretarz redakcji - Ksawery Tyzo.

To Top